Topp Auto slutter med salg av Nissan

Etter lengre tids forhandlinger med importøren Nissan Norge er det nå klart at Topp Auto gir seg som nybilforhandler av Nissan.

– Vi ble ikke enige med importøren om mål og krav, så da gir vi oss med salget av Nissan, konstaterer daglig leder Eirik Topp overfor OA.

Men han er rask til å understreke at dette ikke virker inn på verkstedforholdene.

– Vi skal fortsatt være autorisert Nissan-verksted og ta vare på kundene våre, sier Eirik Topp.

Med blandede følelser

Topp Auto har vært Nissan-forhandler helt siden 1974, så det er med blandede følelser firmaet kutter ut Nissan-salget.

– Men Nissan Norge er noen tøffinger, sier Topp.

– De gjør med sine krav det vanskeligere å drive lønnsom butikk. Vi har drevet med Nissan med godt driv i 45 år, og så butter det litt. Disse kravene overrasker meg.

– Tror du en annen forhandler i Gjøvik vil snappe opp Nissan?

– Det antar jeg som sannsynlig, men jeg vet jo ikke noe om det. Det kan kanskje se rart ut at vi gir oss med Nissan akkurat nå når elektriske Nissan Leaf er Norges mest solgte bilmodell. Men vi ser på de store linjene, ikke bare 2018.

– Vil normalisere seg

– Forholdene akkurat nå er spesielle. Det er nesten bare Nissan som har elbiler i lavere prisklasse for umiddelbar levering. Men dette vil normalisere seg. Det vil komme andre produsenter på denne banen og ta sin del av salget. Blant dem Opel, sier Eirik Topp.

For det er slett ingen slagen mann som nå står igjen med bare Opel på nybil, etter at Topp Auto en periode også hadde både Nissan, Skoda og Honda i porteføljen.

Skoda har siden fått ny Gjøvik-forhandler under Møller Bil. Honda står fortsatt uten representasjon i Gjøvik. Eirik Topp gir uttrykk for at det nok ikke var noe sjakktrekk å putte disse to merkene inn i forretningen. Det ble mye kluss med importørene. Nå har han stor tro på å rendyrke en ny strategi for firmaet, med Opel som eneste nybilmerke.

Bratwurst og sauerkraut

Når OA treffer Eirik Topp, kommer han så å si rett fra Opel-fabrikken i Rüsselsheim i Tyskland.

Der har han fått høre om den nye Opel-eieren, franske Group PSA, sine planer blant annet om elektrifisering, og det er planer som gjør ham entusiastisk.

– PSA viser seg som en meget god eier for Opel i forhold til GM, sier han.

Opels første plug-in-hybrid blir en Grandland-X med firehjulstrekk neste år. Opels første elbil på PSA-plattform kommer om et års tid i form av en ny Corsa. Til nå har Opels eneste elbil vært den ettertraktede Ampera-e, som imidlertid kan leveres bare i små antall.

– Nå får vi sterke modeller i de segmentene som gjelder i Norge, sier Eirik Topp.

Opel-forhandlerne i Norge feirer sin nye eier og sin nye importør Bertel O. Steen med «tyske dager» førstkommende torsdag til lørdag. Eirik Topp går enda et skritt lenger. Han inviterer til full Opel-fest med bratwurst og sauerkraut på Topp Auto torsdag ettermiddag.

Ikke uten grunn. For da innvies den nye Opel-forretningen i nordre del av Topp Auto-bygget i Strandgata. Her har Eirik Topp og hans stab innredet en ny og elegant Opel-salong der Skoda holdt til en kort periode.

Ny strategi

Men Opel er ikke det eneste Topp Auto skal satse på fremover. Den nye strategien inneholder også en utvidet satsning på både bruktbiler og verksted-tjenester.

– Innen bruktbiler vil vi satse på vanlige, folkelige biler av alle merker i prisklassen fra 70 til 200.000 kroner, ikke fancy premiumbiler, forteller Eirik Topp.

– Vi vil også tilby utvidede verksted-tjenester for biler av alle merker som er eldre enn fem år.

I tillegg forstår vi på Eirik Topp at han jobber med ytterligere noen muligheter for bedriften. – Dette får vi komme tilbake til, smiler han lurt.

Opphøret av Nissan-salget fører ikke til noen reduksjon av antall ansatte på Topp Auto, siden bortfallet kompenseres med å øke annen aktivitet. Topp Auto har rundt 20 ansatte innen salg, verksted og ettermarked.